Search

Voor ondernemers en bedrijven

Extra aandacht voor de beoordeling van zakelijke kosten

Extra aandacht voor de beoordeling van zakelijke kosten

De Belastingdienst gaat in 2025 extra aandacht besteden aan de beoordeling van zakelijke kosten van ondernemingen. Uit onderzoek blijkt dat kostenposten vaak verkeerd worden verwerkt wat dan tot correcties leidt, dat weer tot gevolg heeft  dat er navorderingen en naheffingen worden opgelegd. Dit komt vooral voor bij eenmanszaken en besloten vennootschappen waar alleen de DGA in dienst is.

Uit analyses van de afgelopen jaren, zoals de jaarlijkse steekproef ondernemingen, blijkt dat veel correcties in de aangiften te maken hebben met privéuitgaven die onterecht worden opgevoerd als zakelijke kosten. Denk aan schilderwerk van een privéwoning of abonnementen om te sporten en streamingdiensten. Deze onjuiste aftrekposten komen dus vooral voor bij zowel zelfstandige ondernemers als bij directeur-grootaandeelhouders (dga’s) van eenpersoons-bv’s.

Bij deze laatste groep ziet de Belastingdienst opvallend vaak hoge fiscale correcties in de vennootschapsbelasting en verkapte winstuitdelingen in de inkomstenbelasting. Deze hebben vaak betrekking op opgevoerde onzakelijke kosten. Bij veel correcties werd door de directeur-grootaandeelhouder bij het samenstellen van de aangiften gebruik gemaakt van de diensten van een fiscaal dienstverlener, waaronder accountants. De Belastingdienst wijst nu op deze dienstverleners dat deze vanaf 2025 extra alert moeten zijn dat alleen zakelijke kosten mogen worden opgenomen in de aangifte en kunnen fouten daardoor worden voorkomen.

Het beoordelen of kosten zakelijk of privé zijn is onderdeel van goed ondernemerschap. Hierin moet kritische gekeken worden, vooral bij opvallende kosten zoals kosten van laptops voor gezinsleden of de aanleg van een zwembad bij een privéwoning die als verbouwingskosten van een bedrijfspand is opgenomen.

De Belastingdienst ziet naar eigen zeggen vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, waar overduidelijk sprake is van onzakelijke kosten. De dienst geeft aan actief te controleren op de juistheid van kosten in de aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonheffingen. Dit zou bijdragen aan “een eerlijke concurrentiepositie voor ondernemers en gelijkheid tussen ondernemers en werknemers in loondienst”. Aldus de dienst.


 

Print
Tags:

En verder ...

Efficiënt je administratie bijhouden: TopBalance werkt ook met e-Boekhouden.nl

Efficiënt je administratie bijhouden: TopBalance werkt ook met e-Boekhouden.nl

Voor elke ondernemer is het een noodzakelijk, maar niet altijd geliefd, onderdeel van het runnen van een bedrijf: de administratie. Het correct bewaren en tijdig aanleveren van verkoopfacturen, inkoopfacturen en bonnetjes bij TopBalance is cruciaal voor een gezonde financiële huishouding en om te voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. Maak je gebruik van het populaire boekhoudsysteem e-Boekhouden.nl? Dan zijn er tal van slimme manieren om dit proces te stroomlijnen. In dit artikel leiden we je door de belangrijkste aandachtspunten, inclusief de verwerking van reiskosten met je privéauto.
 

Eindejaar 2024 en een blik op 2025 voor alle ondernemers

Eindejaar 2024 en een blik op 2025 voor alle ondernemers

Het Register Belastingadviseurs heeft voor jou, als ondernemer, nuttige tips en aandachtspunten op een rij gezet. Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met TopBalance en vraag naar jouw RB adviseur.
 

Copyright TopBalance 2021-2025 Gebruiksovereenkomst Privacybeleid
Back To Top