Search

Box 3. De laatste stand van zaken en wat dit voor jou betekent (Juni 2025)

Box 3. De laatste stand van zaken en wat dit voor jou betekent (Juni 2025)

De Nederlandse vermogensrendementsheffing in box 3 bevindt zich in een diepe crisis, gekenmerkt door juridische onhoudbaarheid, politieke impasses en grote onzekerheid voor miljoenen burgers. De kern van het probleem is de spanning tussen de door de wetgever gehanteerde fictieve (forfaitaire) rendementen en de werkelijke opbrengsten die burgers behalen met hun spaargeld en beleggingen.

Juridische Aardverschuiving door de Hoge Raad
Een reeks baanbrekende arresten van de Hoge Raad heeft het fundament onder het box 3-stelsel weggeslagen.

  • Kerstarrest (2021): De Hoge Raad oordeelde dat het stelsel van vóór 2023, dat uitging van een fictieve verdeling van vermogen over sparen en beleggen, in strijd was met het Europees recht als het forfaitaire rendement hoger was dan het werkelijke rendement.
  • Arresten van 6 juni 2024: Ook de daaropvolgende Herstel- en Overbruggingswet, die wel uitgaat van de werkelijke vermogensmix maar nog steeds met forfaits rekent, werd onrechtmatig verklaard in gevallen waar het forfait het werkelijke rendement overstijgt. De Hoge Raad heeft de facto een tegenbewijsregeling in het leven geroepen: belastingplichtigen mogen aantonen dat hun werkelijke rendement lager was en worden dan op basis van dat lagere rendement belast.

Huidige Situatie (2023-2027): Overbruggingswet met Tegenbewijs

Momenteel geldt een hybride systeem:

  1. De Overbruggingswet: De standaardheffing is gebaseerd op de werkelijke verdeling van vermogen over drie categorieën (banktegoeden, overige bezittingen, schulden), elk met een eigen forfaitair rendementspercentage. Het belastingtarief is 36%.
  2. De Tegenbewijsregeling: Als het werkelijke rendement lager is dan het forfait, kan de belastingplichtige via een "Opgaaf werkelijk rendement" (verwacht in de zomer van 2025) vragen om een lagere aanslag. De Hoge Raad heeft strikte regels voor deze berekening opgesteld: het gehele vermogen telt mee, inclusief ongerealiseerde waardestijgingen, maar kosten (behalve rente op schulden) zijn niet aftrekbaar.

Dit systeem is complex en legt een zware administratieve last bij de burger.

Toekomst (vanaf 2028): Wet Werkelijk Rendement

Er ligt een wetsvoorstel voor een nieuw stelsel per 2028, maar de toekomst ervan is hoogst onzeker.

  • Hybride model: De hoofdregel wordt een vermogensaanwasbelasting (VAB), waarbij jaarlijks belasting wordt geheven over alle opbrengsten, inclusief ongerealiseerde waardestijgingen van bijvoorbeeld aandelen. Voor onroerend goed en bepaalde start-ups geldt een uitzondering: een vermogenswinstbelasting (VWB), waarbij de waardestijging pas bij verkoop wordt belast.
  • Andere wijzigingen: Het heffingsvrije vermogen wordt vervangen door een veel lagere vrijstelling op het rendement (heffingsvrij resultaat) en er komt een mogelijkheid om verliezen te verrekenen met toekomstige winsten.

Impasse en Gevolgen
Het voorstel voor 2028 stuit op forse kritiek van de Raad van State (te complex, onuitvoerbaar) en politieke weerstand (met name tegen de vermogensaanwasbelasting), waardoor de invoering per 2028 onzeker is. Deze aanhoudende onzekerheid heeft grote gevolgen:

  • Voor burgers: Spaarders worden anders behandeld dan beleggers en vastgoedeigenaren. Vooral voor die laatste groep is de tegenbewijsregeling door de rekenregels (ongerealiseerde waardestijging telt mee, kosten niet) vaak ongunstig.
  • Voor de economie: De hersteloperaties kosten de schatkist miljarden, de onzekerheid schaadt het investeringsklimaat en de hoge belastingdruk op verhuurd vastgoed leidt tot een krimp van het aanbod aan huurwoningen in de vrije sector.

Conclusie
De box 3-heffing blijft een juridisch en politiek hoofdpijndossier. Een stabiele, eenvoudige en rechtvaardige oplossing is nog ver weg. Voor belastingplichtigen is het cruciaal om een nauwkeurige administratie bij te houden van alle vermogensmutaties om voorbereid te zijn op de huidige en toekomstige regels.

De materie rondom Box 3 blijft complex. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen om verrassingen te voorkomen. Heb je vragen over de invloed van de Box 3-regels op jouw specifieke situatie, of wil je weten hoe je je het beste kunt voorbereiden op toekomstige veranderingen? Neem dan gerust contact op met TopBalance en wordt je geholpen met een persoonlijk advies dat aansluit bij jouw situatie.


 

Print
Categorieën: Voor particulieren
Tags:

En verder ...

Eindejaar 2025 en een blik op 2026 voor alle ondernemers

Eindejaar 2025 en een blik op 2026 voor alle ondernemers

Het Register Belastingadviseurs heeft voor jou, als ondernemer, nuttige tips en aandachtspunten op een rij gezet. Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met TopBalance en vraag naar jouw RB adviseur.
 

Eindejaar 2025 en vooruitzichten 2026 voor ondernemen in een rechtspersoon

Eindejaar 2025 en vooruitzichten 2026 voor ondernemen in een rechtspersoon

Ben je ondernemer en ook directeur-grootaandeelhouder? Dan vind je hier een aan aantal nuttige tips en aandachtspunten op een rij gezet. Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met TopBalance en vraag naar jouw RB adviseur.

Eindejaar 2025 en een blik op 2026 voor IB-ondernemers

Eindejaar 2025 en een blik op 2026 voor IB-ondernemers

Voor de ondernemer voor de inkomstenbelasting hebben we nog wat tips en informatie aangaande wijzigingen die in 2026 ingaan. Deze zijn zorgvuldig opgesteld door Bureau Vaktechniek van het Register Belastingadviseurs.

Extra aandacht voor de beoordeling van zakelijke kosten

Extra aandacht voor de beoordeling van zakelijke kosten

De Belastingdienst gaat in 2025 extra aandacht besteden aan de beoordeling van zakelijke kosten van ondernemingen. Uit onderzoek blijkt dat kostenposten vaak verkeerd worden verwerkt wat dan tot correcties leidt, dat weer tot gevolg heeft  dat er navorderingen en naheffingen worden opgelegd. Dit komt vooral voor bij eenmanszaken en besloten vennootschappen waar alleen de DGA in dienst is.

De tarieven voor ondernemers en bedrijven 2025

De tarieven voor ondernemers en bedrijven 2025

De tarieven die worden doorberekend aan ondernemers en bedrijven zijn voor 2025 aangepast.

Eindejaar 2024 en een blik op 2025 voor alle ondernemers

Eindejaar 2024 en een blik op 2025 voor alle ondernemers

Het Register Belastingadviseurs heeft voor jou, als ondernemer, nuttige tips en aandachtspunten op een rij gezet. Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met TopBalance en vraag naar jouw RB adviseur.
 

Eindejaar 2024 en een blik op 2025 voor IB-ondernemers

Eindejaar 2024 en een blik op 2025 voor IB-ondernemers

Voor de ondernemer voor de inkomstenbelasting hebben we nog wat tips en informatie aangaande wijzigingen die in 2025 ingaan. Deze zijn zorgvuldig opgesteld door Bureau Vaktechniek van het Register Belastingadviseurs.

Eindejaar 2024 en vooruitzichten 2025 voor ondernemen in een rechtspersoon

Eindejaar 2024 en vooruitzichten 2025 voor ondernemen in een rechtspersoon

Ben je ondernemer en ook directeur-grootaandeelhouder? Dan vind je hier een aan aantal nuttige tips en aandachtspunten op een rij gezet. Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met TopBalance en vraag naar jouw RB adviseur.

Zakelijke kosten of privékosten?

Zakelijke kosten of privékosten?

Iedereen moet eten en drinken, ook de ondernemer die voor zakelijke opdrachten langer van huis is. Kan hij deze verteerkosten ten laste van zijn ondernemingsresultaat brengen of zijn dit privékosten?
(Update 18 oktober 2024)

Het urencriterium

Het urencriterium

Wanneer je in aanmerking wilt komen voor fiscale aftrekfaciliteiten als 'IB-ondernemer', dan dien je aannemelijk te maken, dat je voldoende uren besteedt aan jouw onderneming.

12
Copyright TopBalance 2021-2025 Gebruiksovereenkomst Privacybeleid
Back To Top